Waar vind je een topklant?

Vraag het aan Google
Bizar maar waar! Hier begint vaak de speurtocht naar potentiële nieuwe klanten met een kans op structurele substantiële omzet (zie ook mijn vorige blog “Wie wil je als klant?”). Je begint met het opstellen van gerichte zoekvragen.

Wat voor vragen zijn dat dan?
Hele specifieke vragen. Je typt bijvoorbeeld in op Google: metaalbedrijven vanaf 10 medewerkers in de regio Utrecht. Je krijgt dan meteen een lijst van metaalbedrijven, die aan deze criteria voldoen. Maak daarna een selectie van de bedrijven die jou het meeste aanspreken.

Hoe weet je of het daadwerkelijk een topklant is?
Zeker weten kan je dit vrijwel niet. Maar je kunt wel onderzoek doen. Kijk op de website van het door jou geselecteerde bedrijf en zoek op de social media naar aanvullende informatie. Je krijgt dan vaak best wel een aardig idee over dit bedrijf en of jij met jouw product of dienst een waardevolle bijdrage kan leveren aan hun succes.

Welke functionaris wil je dan spreken?
Heb je een bedrijf geselecteerd, dan is het belangrijk dat je weet wie je graag wil spreken. Is dat bijvoorbeeld de algemeen directeur, het hoofd inkoop of de marketing manager? Ook dit kun je ‘Googelen’ door in te toetsen: “Wie is de marketing manager van bedrijf X? Als je dit allemaal weet, hoe ga je dan te werk?

Dat vertel ik je in mijn volgende blog: “Hoe maak je succesvol contact met een topklant?!
Blog_jan_1700x1700px
Button_Bent u OpenSans 960x234