Wat is commercieel gedrag?

Succesvol verkopen door pure verleiding
Commercieel gedrag roept bij veel mensen direct een bepaald gevoel op. Je moet dan goed zijn in het recht toe recht aan aanprijzen en verkopen van een product of dienst. Maar meestal gaat het hier niet over. Sterker nog: eigenlijk vrijwel nooit. Echt succesvol word je pas, als je de kunst van het verleiden verstaat.

Iedereen kan het, doet het en is daar vaak ook succesvol in
Commercieel gedrag is aangeleerd gedrag. Vanaf je geboorte ben je ermee bezig. En iedereen doet het iedere dag. Zelfs tijdens je dromen. Je bent je hier meestal niet eens bewust van.
En dat maakt commercieel gedrag nu zo mooi. Daarnaast word je er steeds beter in. Simpelweg door naar anderen te kijken. Maar wat is commercieel gedrag dan precies?

Het spel van verleiding
Commercieel gedrag is niets anders dan iemand te verleiden om:

  • iets samen met jou te doen (Ga je mee uit eten?)
  • iets voor jou te doen (Wil jij boodschappen halen?)
  • ergens mee in te stemmen (Vind je het goed als ik naar huis ga?)
  • iets goed te keuren (Ben je het eens met mijn voorstel?)

Hoe beter je de ander kunt verleiden, hoe groter de kans op succes.

Is het dan zo simpel?
In principe wel. Belangrijk bij verleiden is dat je duidelijk maakt wat de ander er aan heeft.
Het gaat dus om de “Win-Win factor”. En dat is nu vaak het lastige. Kun je anderen duidelijk maken wat het oplevert als zij positief reageren op jouw verzoek? Vaak is het helemaal niet zo eenvoudig om dit precies aan te geven. Het is vaak meer een gevoel. Je weet dat het zo is, maar je kunt het niet goed onder woorden brengen. 

Persoonlijke beleving
Belangrijk hierbij is dat je aansluit op de belevingswereld van de ander. En anderen laat nadenken over wat zij eigenlijk zelf graag zouden willen. Dit doe je niet door anderen steeds te vertellen hoe mooi het allemaal is en gaat worden. Daarbij gaat het te vaak over jezelf en wat jij graag wilt. Binnen jouw netwerk heb je toch al de gunfactor en zijn mensen graag bereid iets voor je te doen (zie mijn eerder verschenen blog: “Waarom wil jouw netwerk jou helpen?”).
Het gaat erom dat je ze verleidt. Dat je ze het voordeel laat voelen dat je wilt realiseren.
Dan zal het antwoord op jouw verzoek vrijwel altijd positief zijn.

Hoe je commercieel gedrag professioneel kunt aansturen, vertel ik in mijn volgende blog:
“Hoe overtuig ik klanten succesvol?”blog_okt

Button_Bent u_2016_960x234