Weet je wie je klant is?

Iedereen is mijn klant!
Dat dacht ik dus mooi even niet. Je wilt echt niet iedereen als klant. Alleen al op basis van het bedrijfseconomisch model “dat er onder de streep iets moet overblijven” valt er zeker al 1 soort klant af.

De geld gedreven klant
Deze potentiële klant is vaak relatief simpel te ontdekken. Hij vraagt steeds wat het gaat kosten, terwijl je hier eigenlijk nog niets over kan zeggen. Simpelweg omdat je nog niet precies weet wat zijn echte behoefte is. Je hebt dit binnen 20 minuten al 2 keer proberen uit te leggen en ja hoor: voor de 3e keer komt de vraag wat het kost. Een duidelijk gevalletje van: “alles draait uitsluitend om geld”.

Nooit tevreden en nooit genoeg
Wat je ook doet om deze klant tevreden te stellen: “het is nooit genoeg”. Je zal steeds weer gevraagd worden nog meer te doen voor minder geld. Deze klant deinst er zelfs niet voor terug je te vragen mee te betalen aan je eigen dienstverlening of de levering van je product.

Neem direct afscheid!
Het beste is om gewoon afscheid te nemen. Daar bewijs je jezelf een enorme dienst mee. Naast het feit dat dit soort klanten je heel veel tijd en geld kosten, bespaar je jezelf ook veel negatieve energie. Energie die je veel beter kan besteden aan klanten, die het wel waarderen dat je hen helpt.

Wie dat dan zijn? Dat vertel ik je in mijn volgende blog: “Wie wil je graag als klant?”
Blog_nov_1700x1700px

Button_Bent u OpenSans 960x234