Weet jij wat jouw toegevoegde waarde is?

Voor de meeste mensen is hun eigen toegevoegde waarde zo vanzelfsprekend, dat ze het zelf niet zien. En als je het zelf niet ziet, kun je het ook niet vertellen. En dat is juist zo belangrijk om de brandende vraag van jouw klant te kunnen beantwoorden: “Hoe kun jij mij helpen succesvol te zijn?”.

In de 400 gesprekken, die ik hierover de afgelopen tijd heb gevoerd, konden slechts 2 mensen vertellen wat hun toegevoegde waarde is en slechts 5 mensen konden dit een beetje.

Dit komt omdat de meeste mensen over het ‘wat’ praten. Ze vertellen over wat ze doen. Maar de sleutelvraag is: “waarom?”.

Waarom doe je wat je doet? Welk doel wil je bereiken?

Als je je “waarom” kent, gebeuren er twee dingen:

  • Je kunt makkelijker bedenken hoe je je klant gaat helpen, omdat je je beter in hem of haar kunt verplaatsen. Je kunt de brandende vraag beantwoorden.
  • En heel belangrijk, je krijgt zicht op je eigen intenties. Hoe zuiver zijn je intenties om iemand te helpen? Je ontdekt hiermee je eigen integriteit. Het is zo ontzettend belangrijk om die van jezelf te kennen, want je klant voelt zonder woorden aan hoe integer je bent.

Verkopen gaat dus niet om slimme trucjes, maar om te onderzoeken wat de ander wil en hoe jij daaraan waarde kunt toevoegen.

Als je wilt groeien als ondernemer, manager of adviseur, moet je kunnen verkopen.

Verkopen gaat over oprecht contact maken. En net als bij zwemmen is dat ‘learning by doing’. En een goede trainer en salescoach helpt je daarbij.
Blog3_1700x1100px

Deze blog kwam tot stand met dank aan Marlies Ypma.
Button_Bent u OpenSans 960x234