Hoe kom je succesvol in contact met een topklant?

Heel simpel: gebruik je netwerk!
Hoe eenvoudig kan het zijn?! Succesvol contact leggen met een topklant begint door gebruik te maken van je eigen netwerk. Ga maar eens na wie je allemaal kent. Dit zijn zeker 100, maar eerder nog 200 personen. Al deze mensen hebben ook weer een netwerk van 100 tot 200 personen.

Maar wie zijn dat dan?
Dit zijn mensen in je naaste omgeving: familie, vrienden, kennissen, buren, collega’s, leveranciers, klanten en clubgenoten. En daarnaast natuurlijk je social media contacten: de mensen waarmee je gelinkt bent op LinkedIn en Twitter en degenen waarmee je bevriend bent op Facebook.

Hoe groot is mijn netwerk dan?
Zoals gezegd, hebben je relaties dus ook een netwerk van minimaal 100 mensen. Dit betekent dat jouw (in)directe netwerk in principe uit minimaal 10.000 (100 x 100) contactpersonen bestaat. Als je hier de contactpersonen uit filtert die in meer netwerken voorkomen, dan hou je zeker 5.000 unieke personen over die jij nog niet kent. Vraag je aan je relaties of zij jou met één of meer personen in contact willen brengen, dan doen ze dat ongetwijfeld graag voor je.

Zijn al die contactpersonen dan zakelijk interessant?
Of iemand interessant is of niet hangt af van de vraag met wie je in contact wil komen. Maar stel dat slechts 1% voor jou echt interessant is, dan blijven er nog steeds 50 personen over.
Je hoeft dan alleen nog maar te vragen aan de mensen uit je eigen netwerk of zij jou willen introduceren bij de door jou geselecteerde contactpersoon uit hun netwerk.

Waarom zij dit graag voor jou willen doen, vertel ik je in mijn volgende blog:
“Waarom wil jouw netwerk helpen?!Blog_feb

 

Button_Bent u_2016_960x234