Wat is het grootste misverstand over verkopen?

Om meteen met de deur in huis te vallen: de meesten van ons denken dat we onszelf moeten verkopen. Dat we onszelf aan de ander moeten bewijzen. We gaan de ander vertellen over onze eigen competenties of over hoe goed ons voorstel is.

De kans is groot dat de ander al snel is afgehaakt. En wijzelf eigenlijk ook. Dit soort ervaringen maakt dat velen van ons een vervelende bijsmaak bij het woord ‘verkopen’ hebben gekregen.

Maar bedenk eens dit: die ander is met jou in gesprek, omdat ie er vanuit gaat dat jij van alles kan. Je zit op social media, je hebt een website, dus er blijft niet veel verborgen. Alles is openbaar. Iedereen kan zien wat je kunt, dus dat hoef je niet meer te vertellen.

De enige gedachte van je gesprekspartner is: “Hoe kun jij mij helpen succesvol te zijn?”

Wat betekent dit voor jou?

  1. Stel de ander volledig centraal in het gesprek
  2. Weet wat je toegevoegde waarde is

In mijn volgende blog ga ik hier dieper op in!

Deze blog kwam tot stand met dank aan Marlies Ypma.Blog 2_1700x1700px

Button_Bent u OpenSans 960x234