Wat wil je dat iemand over je zegt die jou aanbeveelt?

Wat wil je in ieder geval bereiken?
Als iemand jou wil aanbevelen, is een goede introductietekst essentieel. Maar weet die persoon waarin jij je onderscheidt van je vakgenoten? En is dit dan ook overtuigend genoeg? Krijgt de aanbeveling voor jou het gewenste vervolg? Mag je contact opnemen? Of nog beter: mag je zelfs een afspraak maken voor een nadere kennismaking? Belangrijk is in ieder geval dat meteen glashelder is welke waarde jij kunt toevoegen aan het succes van degene bij wie je wordt aanbevolen.

Wat is jouw Commerciële Toegevoegde Waarde (CTW)?
Maar wat is deze dan? En kan je die goed onder woorden brengen? De CTW is een combinatie van jouw missie en wat dit aan waarde toevoegt aan het succes van de ander. En hier begint een vrij complex vraagstuk. Wat is een missie? En specifiek: wat is jouw missie? Hier zijn nogal wat theorieën over. Maar eigenlijk is dit heel simpel. Waar sta jij voor? Wat kun jij met de specifieke kwaliteit van jouw product of dienstverlening bijdragen aan het succes van anderen? Maar dit op eenvoudige wijze onder woorden brengen, is best lastig.

Waarin ben jij uniek en waar sta je voor?
Ieder mens is uniek. Dat geldt zeker ook voor jou. Je bent uniek in wat je doet en waar je voor staat. Het lastige is alleen dat je van binnen wel weet wat dat is. Maar jammer genoeg weet jouw omgeving dat vaak niet. En het is ook nog eens verdraaid lastig om dit kort en bondig te verwoorden. Wat maakt jouw product of dienst voor een potentiële klant nou zo interessant? Om dit helder te krijgen, kun je jezelf het beste de volgende vragen stellen: “Waarom doe je op professioneel gebied zo graag wat je doet?” En: “Waar haal je jouw professionele passie uit?”

Ben je er dan?
Jammer genoeg niet. Jouw CTW heeft altijd iets spiritueels. Iets wat in de zakelijke wereld al snel als zweverig en niet zakelijk wordt ervaren. Men begrijpt simpelweg nog niet precies wat je bedoelt. Dit los je op door jouw persoonlijke CTW te onderbouwen met een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt hoe jij succes toevoegt aan anderen. Persoonlijke integriteit is hierbij de enige basis. Onderschat nooit de ander. Die merkt vrijwel direct als jij niet integer in de wedstrijd zit. En dan ga je zeker geen verbinding maken en dus geen zaken doen. Maar zelfs dan ben je er nog niet. Jouw CTW met een praktijkvoorbeeld alleen is nog niet genoeg. Je potentiële klant wil ook weten waar jij het over wilt hebben, als je een afspraak wilt maken. En ook deze formulering bepaalt het succes van een aanbeveling.

Hoe je het gespreksonderwerp commercieel goed verwoordt, vertel ik in mijn volgende blog:
“Hoe formuleer je commercieel succesvol waar je het met potentiële klanten over wilt hebben?”
Blog_aug
Button_Bent u_2016_960x234