Wie wil je graag als klant?

Een topklant!
Nogal wiedes, maar hoe ziet zo’n klant er dan uit? Aan welke criteria moet hij dan voldoen? Een integere klant, die structureel tussen de 5%  en 15% van je jaaromzet realiseert. Een klant waarop je een goed rendement maakt en die op tijd jouw facturen betaalt.

Wil je dan geen klanten die minder dan 5% van je jaaromzet realiseren?
Natuurlijk wel. Deze klanten vormen vaak een heel belangrijke onderstroom in je omzet. En ze zorgen dat je grotere klanten niet te groot worden. Wanneer klanten groter worden dan 15% van je jaaromzet word je steeds afhankelijker van hen. Als hun omzet wegvalt, kan de continuïteit van je onderneming in gevaar komen.

Zijn er nog meer belangrijke criteria?
Zeer zeker wel! Wederzijds respect is belangrijk. De klant is koning, maar dient jou wel koninklijk te behandelen. Jij bent namelijk de professional die op integere wijze bijdraagt aan een succesvolle invulling van zijn behoefte.

Gedomineerde trekpop
Als jouw klant je niet respecteert als professional, dan word je een gedomineerde trekpop. De klant zit steeds meer op jouw stoel en draagt je op een opdracht uit te voeren. Op zijn manier. Laat je niet domineren door de klant. Geef de regie niet uit handen. Laat je niet voor iemands karretje spannen of ondersneeuwen. Daar word je ongelukkig van. Ruil zo’n klant in voor een topklant…

Hoe je die op het spoor komt? Dat vertel ik je in mijn volgende blog:
“Waar vind je een topklant?”Blog_dec_1700x1700px

Button_Bent u OpenSans 960x234